PS 12...
Technický popis prenosnej motorovej striekačky PS12: PS 12 je samostatný čerpací agregát, ktorý je uložený v ráme s otočnými držiakmi na prenášanie. Je určená pre hasičské jednotky v priemyselných závodoch a menších obciach, kde sú k dispozícii vodné zdroje s dostatočnou zásobou vody. Striekačka je prenosná štyrmi hasičmi, a môžeme ju použiť na hasenie požiarov a čerpanie vody v miestach, kde je prístup hasičskými vozidlami nedostupný. Motor PS 12 má chladenie nepriame – dvojkruhové a preto umožňuje čerpanie znečistenej vody (záplavy, povodne a pod. ) Striekačku PS 12 možno prepravovať v jednonápravovom skriňovom prívese pre PS 12 a taktiež v dopravnom automobile DA 12-A 31/4.
Hlavné časti PS 12 :
a) motor Škoda 776 s príslušenstvom
b) čerpadlo
c) výveva
Technické údaje :
rozmer : dĺžka – 968 mm , šírka – 605 mm , výška – 824 mm
hmotnosť : základná – 189 kg
motor : typ Š 776.14K, benzínový, zážihový, štvordobý, štvorvalec chladený kvapalinou s rozvodom OHV.
obsah valcov 1433 cm3
max. výkon ( ISO ) 40 kw/4000 ot./ min
mazanie motora Tlakové, obežné
chladenie motora Kvapalinové, dvojokruhové
zapaľovanie batériové s rozdeľovačom
karburátor spádový, dvojstupňový, Jikov 32 Sedr
palivo BA 95 Natural, nádrž 23 l
merná spotreba paliva 300 g/kw. h
Motor Škoda 776 s príslušenstvom:
Na pohon čerpadla sa používa upravený motor Škoda 776. Je to zážihový karburačný, štvordobý vodou chladený motor s rozvodom OHV. Blok motora je zhotovený z hliníkovej zliatiny. Vložené valce sú zhotovené zo špeciálnej sivej liatiny, sú usporiadané v rade a tesnené medenými vyrovnávacími krúžkami. Hlava valcov je zo sivej liatiny, spoločná pre všetky valce, snímateľná. Spodné veko motora je lisované s oceľového plechu a je upravené na chladenie oleja. Tesnenie je korkové. Kryt hlavy valcov je vylisovaný z oceľového plechu a je vybavený otvorom s uzávierkou pre olej, na ktorej je zároveň umiestnená odvetrávacia komôrka. Tesnenie je tiež korkové. Kryt rozvodu je s hliníkovej zliatiny, tesnenie je papierové. Piesty sú zhotovené z hliníkovej zliatiny s tvarovaným dnom, sú vybavené dvomi tesniacimi krúžkami, jedným polostieracím a jedným stieracím krúžkom. Piestne čapy sú v piestoch i v ojniciach uložené voľne a v piestoch sú zaistené poistnými krúžkami. V bloku motora sú tri delené hlavné ložiská, opatrené tenkostennými klznými ložiskami s výstelkou Al Sn 20. Zotrvačník je zhotovený zo sivej liatiny. Skriňa zotrvačníka je z hliníkovej zliatiny. Ventily zo špeciálnej žiaru- vzdornej ocele sú visuté, každý s dvomi pružinami. Sací ventil má väčší priemer než výfukový. Sú poháňané váhadlami, rozvodovými tyčkami a zdvíhadlami od vačkového hriadeľa.
Čerpadlo:
počet sacích hrdiel 1
počet výtlačných hrdiel 2
najväčšia sacia výška 7,5 m
výveva plynová
menovitý výkon ( l/min ) - 1200 - 720 - 600
pri dopravnej výške ( Mpa ) - 0,8 - 1,2 - 0,8
pri geo.sacej výške ( m) - 1,5 - 1,5 - 7,5
Je odstredivé, jednostupňové. vyrobené prevažne z hliníkovej zliatiny. Teleso čerpadla a medzikus sú priskrutkované ku krytu zotrvačníka motora a tvoria tak s motorom jeden celok. Náhon čerpadla je priamy. V medzikuse je uložené guličkové ložisko drážkovaného hriadeľa, ktoré zachytáva axiálne tlaky obežného kolesa. Na boku medzikusa je náliatok pre mastenicu na mastenie guličkového ložiska. Na najvyššom mieste špirály čerpadla je umiestnený rozvádzač s dvomi guľovými kohútmi so spojkami 75. Proti spätnému
vzniknutiu tlaku vody do nasávacej hadice je v telese kohútov zamontovaná spätná klapka. Pre núdzové zavodnenie čerpadla je na sacom veku lievik so zátkou. Na pripojenie nasávacích hadíc je hrdlo sacieho veka vybavené závitom Rd 130 x ¼ “.
Ďalšie časti PS 12
Prístrojová doska:
Je umiestnená po ľavej strane nádrže. Pomocou konzol je priskrutkovaná k telesu kohútov. Obsahuje manometer, manovákuometer, teplomer chladiacej vody motora, tlakomer mastiaceho oleja, prepínaciu skrinku svetiel, skratovacie tlačidlo magneta, nabudzovacie tlačidlo alternátora, zásuvku prídavného osvetlenia a osvetlenie prístrojovej dosky. Na prednej strane prístrojovej dosky je upevnený štítok striekačky – agregátu
Plynová výveva:
Slúži na zavodňovanie čerpadla pri čerpaní vody z vodného zdroja. Skladá sa z vlastnej vývevy, rozvádzacieho kohúta a spojovacieho potrubia. K prírube výfukovej rúry motora je pripojené vlastné výfukové potrubie s tlmičom výfuku. Teleso vývevy, klapka a vidlička sú vyhotovené zo sivej liatiny. Zapínanie plynovej vývevy sa vykonáva pákou na ľavej strane nosidiel. Pri vysávaní je výveva s čerpadlom spojená potrubím cez uzatvárací kohút, pri čerpaní uzatvárací kohút toto spojenie preruší.
Nosidlá:
Rám nosidiel je vyhotovený z oceľových rúrok tak, že tvorí ochranný rám pre agregát. Vpredu i vzadu sú umiestnené odklopné rukoväte na prenášanie striekačky. Motor s čerpadlom je uložený na pružných lôžkach priskrutkovaných ku konzolám rámu. Poisťovacie úchytky, ktoré sú privarené na rám nosidiel umožňujú pevné uloženie prenosnej striekačky v jednonápravovom prívese so skriňovou nadstavbou, ako aj v dopravnom automobile.
Palivová nádrž:
Je umiestnená v hornej časti agregátu. Je zvarená z dvoch plechových výliskov. Hore je vybavená nalievacím hrdlom s uzáverom, dole je umiestnené závitové hrdlo palivového kohúta. Do karburátora je palivo vedené potrubím cez kohút s odlučovačom hrubých nečistôt a vody a cez membránové čerpadlo. Obsah nádrže 23 l vystačí na dve hodiny prevádzky.
Elektrické príslušenstvo:
Skladá sa z alternátora 14 V/42 A s regulátorom napätia, nabudzovacieho obvodu, ochranného obvodu, vysúvacieho svetlometu, osvetlenie prístrojovej dosky, prepínacej skrinky svetiel, zásuvky prídavného svetlometu, zapaľovania a skratovacieho tlačidla magneta.
Obsluha PS 12
Príprava zariadenia k prevádzke
Na pohon motora je nutné používať palivá pre zážihové motory. Teplota chladiacej vody má byť najpriaznivejšej výške asi 85-90 °C. V prevádzke nesmie prevýšiť 95°C. Karburátor je nastavený výrobcom a neodporúča sa meniť.
Papierovú vložku čističa vzduchu je treba po každých 50-60 Mh prevádzky vyklepať a vyfúkať stlačeným vzduchom.
Motor je čiastočne zabehnutý po montáži s čerpadlom vo výrobnom podniku. Napriek tomu je potrebné ďalej motor opatrne zabehávať, aby sa všetky trecie plochy vzájomne upravili. Prvých 50 Mh je potrebné pracovať so striekačkou pri 50 % menovitom výkone čerpadla.
Pre vlastnú obsluhu prenosnej motorovej striekačky PS 12 stačí jeden člen hasičského družstva (strojník).
Spúšťanie motora:
Pri spúšťaní motora za normálnej teploty alebo pri bežnej prevádzke postupujeme nasledovne:
1. Presvedčte sa, či je dostatok chladiacej kvapaliny v l. chladiacom okruhu, oleja v motore a benzínu v nádrži. Či je palivový kohút otvorený. Ak nebol agregát dlhšiu dobu v prevádzke, načerpajte palivo do karburátora pomocou ručnej páčky na palivovom čerpadle.
2. Vytiahnite ťahadlo sýtiča karburátora, streknite palivovým čerpadlom benzín. Akcelerátor nechajte uzavretý.
3. Zasuňte natáčaciu kľuku do záberu a intenzívne pretáčajte motorom.
4. Len čo motor naskočí, ťahadlo sýtiča zasuňte do medzi polohy. Otvárania akcelerátora nechajte motor v behu 1 - 3 min.. Potom mierne otvorte akcelerátor a zasuňte sýtič. Motor tak nechajte bežať pokiaľ sa zahreje. Ak sa zastaví motor pri zvyšovaní otáčok, znamená to, že nie je dostatočne teplý. Opakujte štartovanie bez použitia sýtiča avšak s mierne otvoreným akcelerátorom.
5. Kontrolujte tlak mastenia. ktorý sa má pohybovať pri teplom motore v medziach 0.1 - 0.4 MPa.
6. Vo väčšine prípadov sa alternátor nabudí sám zbytkovým magnetizmom. Kontrola sa vykonáva zapnutím osvetlenia. V prípade, že sa svietidlá nerozsvietia, je potrebné alternátor nabudiť. Budenie sa vykonáva stlačením tlačidla označeného červenou farbou. Pričom otáčky motora majú byť zvýšené.
Uvedenie čerpadla do chodu:
Skôr než uvediete čerpadlo do chodu, dbajte, aby bolo nasávacie vedenie starostlivo zaskrutkované a sací kôš celý ponorený vo vode. Nasávacie hadice zaistíte záchytným lanom. ktorého voľný koniec uviažte na blízky pevný predmet. Na sací kôš upevnite ventilové lano. Pripojte dopravné vedenie. Zapnite plynovú vývevu do chodu prepnutím páky nahor a postupne zvýšte otáčky motora. Ak sa objaví voda v prúde plynu z difúzora vývevy a manometer ukáže tlak, presuňte vývevy do pôvodnej polohy pri súčasnom otvorení guľového kohúta do medzi polohy. Po zavodnení nasávacích hadíc, spomaľte otáčky a páku kohúta presuňte do krajnej polohy. Zvyšujte pomaly pracovný tlak vody a kontrolujte teplotu chladiacej vody motora, ktorá sa má pohybovať v medziach 85 – 90°C. Kontrolujte tlak mastiaceho oleja.
Ak je čerpaná voda kalná, sledujte starostlivo teplotu chladiacej zmesi motora. Ak dôjde k trvalému stúpaniu teploty počas normálnej prevádzky, je kalom upchaný čistič vody, ktorý je treba neodkladne vyčistiť.
Údržba PS 12 Po skončení prevádzky sa musia otvoriť výpustné kohúty na rozvádzači a výpustná zátka čerpadla. Je dobré taktiež odvodňovať druhý chladiaci okruh. Pre zazimovanie mašiny je potrebné vypustiť všetku vodu a je vhodné vypláchnuť čerpadlo zmesou liehu a oleja . Pripravuje sa zo 4 dielov liehu a 0,5 dielu strojného oleja. 1. každých 14 dní je potrebné striekačku natočiť 2. po dlhšej prevádzke sa karburátor rozoberá a vyčistí 3. odkaľovacia nádoba pri uzatváracom kohúte nádrže sa vyčistí 4. vyčistí a namaže sa rozvádzací kohút, kohút vývevy, pákový mechanizmus a uzatváracia klapka výfuku 5. doplní sa palivo 6. prekontroluje sa mazanie a doplní olej 7. pritiahnu sa všetky skrutky hlavy motora, natáčacej páky a skrutky na pripevnenie agregátu a palivovej nádrže 8. skontroluje sa stav nosidiel a rukovätí 9. skontroluje sa stav upchávky 10. skontroluje sa zapaľovanie, sviečky a káble 11. v zimnom období sa striekačka zazimuje; do čerpadla sa naleje konzervačná zmes v takom množstve, aby hladina siahala asi 5 cm nad os hriadeľa. po naplnení pretočíme čerpadlom, aby sa zmes dostala na všetky miesta, ktorým hrozí primrznutie.